Censo Campaign 2024 7 (2)

Efficiënt aan de slag met CSRD  

Veel bedrijven ervaren de invoering van de CSRD als een grote en complexe uitdaging. Wij beschouwen deze nieuwe stap als een interessante kans en helpen je hier graag bij! Met jarenlange ervaring in het opstellen en implementeren van duurzaamheidsbeleid, hebben we al veel bedrijven en overheden succesvol geholpen. De CSRD sluit goed aan op onze expertise, en daarom zijn we er trots op dat we dit proces voor veel organisaties mogen ondersteunen. 

We hebben al intensief samengewerkt met organisaties die onder de CSRD vallen of daar binnenkort mee te maken krijgen. Uit deze samenwerkingen hebben we de belangrijkste uitdagingen geïdentificeerd en omgezet in een praktische oplossing: de CSRD-kickstart. Hiermee bieden we een overzichtelijke en pragmatische aanpak om organisaties soepel door de start en uitvoering van de CSRD te loodsen. 

Censo Campaign 2024 22 (1)

Praktisch en doelgericht aan de slag  
In een inspirerende en interactieve sessie gaan we samen met een team van medewerkers aan de slag om de kern van de CSRD te verkennen en te begrijpen wat deze richtlijn voor jouw organisatie betekent. We analyseren de waardeketen en identificeren de belangrijkste stakeholders van het bedrijf. Daarnaast organiseren we interviews met verschillende medewerkers binnen de organisatie om de inkoopprocessen te evalueren en de bedrijfsstructuur in kaart te brengen. 

Next steps
Op basis van deze inzichten bepalen we de scope van de rapportage, identificeren we de relevante CSRD-thema’s voor jouw bedrijf, en bepalen we welke stakeholders betrokken moeten worden bij het CSRD-traject. Daarna leveren we een uitgebreide samenvatting op waarin de bedrijfscontext wordt beschreven, inclusief een tijdlijn met de belangrijkste processen en mijlpalen voor het opstellen van een gedegen CSRD-rapportage. Deze samenvatting presenteren en bespreken we in een tweede interactieve sessie. Na deze sessies heeft jouw organisatie een helder beeld van wat de CSRD van jullie verwacht, hoe de richtlijn specifiek op jullie bedrijf van toepassing is, en welke stappen nodig zijn om tot een volledige en nauwkeurige CSRD-rapportage te komen. 

Zo pakken wij het aan 

In vier stappen. 

Stap 1: CSRD kick-off

Tijdens een gezamenlijke workshop duiken we diep in wat de CSRD inhoudt en wat dit voor jouw organisatie betekent. We beginnen meteen met het definiëren van de scope door de waardeketen en de belangrijkste stakeholders van de organisatie in kaart te brengen.

Stap 2: CSRD scope- en contextanalyse

Op basis van een gerichte data-uitvraag en interne interviews analyseren we de context van jouw organisatie. We optimaliseren de waardeketen, identificeren de relevante stakeholders, en stellen de voor jouw organisatie belangrijkste ESG-thema’s vast. Daarnaast voeren we een snelle scan uit om te evalueren welke stappen al zijn genomen op het gebied van MVO en de CSRD. 

Hierdoor kunnen we in een vroeg stadium veel ESG-thema’s uitsluiten die niet relevant zijn voor jouw organisatie. 

Stap 3: Routekaart

In een tweede interactieve workshop bespreken we de resultaten van de contextanalyse en bepalen we de volgende stappen. We richten ons ook op hoe de organisatie het beste kan worden ingericht om de CSRD-rapportage effectief te ondersteunen.

Stap 4: Wat leveren we op en hoe gaan we verder?

Na stap 3 heeft de organisatie een helder beeld van de belangrijkste thema’s en een goed begrip van de CSRD-eisen. Met de ontwikkelde routekaart weet je precies wat er in de komende maanden en jaren nodig is om aan de CSRD te voldoen. 

Samen evalueren we welke stappen jullie intern kunnen uitvoeren, waar de accountant nodig is, en waar wij je nog bij kunnen helpen.  

Roy Beerens
Roy Beerens, Sales Director CSRD

‘We helpen je graag op weg!’