Cushman & Wakefield kiest voor slim laden met Censo

Slimme laadpunten in de parkeergarage van kantoorgebouw Helix in Utrecht.

Ons Merk Het DNA Van Censo (14.8 X 21 Cm) (Facebook Bericht (Liggend)) (1640 X 634 Px) (27)
Door
Job
Helix 2

Laadpaalspecialist Censo heeft 26 slimme laadpunten gerealiseerd in de parkeergarage van kantoorgebouw Helix in Utrecht. De manager en tevens huurder van het vastgoed, Cushman & Wakefield, breidt dit aantal op een later moment uit als de laadbehoefte groeit.

Een duurzame en toekomstbestendige oplossing 

Direct langs de A2 staat het duurzame Helix-gebouw van ongeveer 10.000 vierkante meter. Het kantoorpand telt 150 parkeerplaatsen verspreidt over twee parkeerlagen. Op 26 van die plekken kan worden geladen met slimme Censo laadpunten. Dit aantal wordt op termijn uitgebreid naar minstens 100. Met deze laadoplossing kan Cushman & Wakefield meegroeien in de laadbehoefte van de huurders. En dat is nodig want de groei van elektrisch vervoer gaat snel. Zo snel dat er in bestaande meerjarige onderhoudsplannen niet altijd rekening is gehouden met een forse uitbreiding van laadinfrastructuur. Het kan dan een uitdaging zijn om te voldoen aan de laadbehoefte van de huurder en binnen de financiële planning en begroting te blijven. Cushman & Wakefield realiseerde samen met Censo een duurzame en toekomstbestendige oplossing. 

Slim investeren 

Wat in zo’n geval wél uitkomst biedt is de totaaloplossing van Censo: laadoplossingen van ontwerp tot bouw, financiering, beheer en onderhoud. Dat betekent dat Censo de investering op zich neemt en de risicodragende partij is. Vervolgens worden de kosten verrekend in de kWh-prijs voor de gebruiker van het laadpunt. Censo start met een technische schouw, het opstellen van een profielanalyse van de bestaande netaansluiting om te inventariseren hoeveel stroom er gecontracteerd en beschikbaar is, en kijkt naar de voorspelling van de laadbehoefte. Bas Gerzon van Censo vult daarop aan: “Cushman & Wakefield heeft op tijd gesignaleerd dat de realisatie van laadinfrastructuur een specialistische klus is. Wij zijn blij dat we als partner het ontwerp en de aanleg voor de basis laadinfrastructuur hebben gerealiseerd. Doordat we het als één systeem ontwerpen en aansturen kan er makkelijk worden opgeschaald. In het meest ideale geval kunnen wij zelfs het directe aanspreekpunt van de huurder worden en monitoren wij de bezettingsgraad zodat we proactief kunnen bijplaatsen op het moment dat de bezettingsgraad boven een bepaalde drempelwaarde komt. Zo heeft een vastgoedmanager er helemaal geen omkijken meer naar”. 

Slim laden 

Behalve de financiering is er ook voldoende netcapaciteit nodig om EV’s te kunnen laden. Vastgoedmanagers weten in de oriëntatiefase vaak niet wat de capaciteit is van hun netaansluiting. Meestal is er onvoldoende capaciteit beschikbaar op de stroomaansluiting om veel parkeerplekken uit te rusten met een laadpunt. Slim laden is dan de snelste, meest duurzame en toekomstbestendige oplossing. 

Door slimme aansturing van de laadpunten kunnen met de bestaande netwerkaansluiting al veel laadpunten gerealiseerd worden in een parkeergarage. Het uitbreiden van die aansluiting brengt kosten met zich mee. Censo haalt met slim laden het maximale rendement uit de bestaande aansluiting, waarbij meerdere auto’s tegelijk kunnen opladen. Die hoeven niet allemaal tegelijk op vol vermogen binnen twee uur volledig te worden opgeladen. De slimme aanpak is meerdere auto’s langzamer op te laden, waardoor ze aan het einde van de werkdag alsnog allemaal opgeladen zijn. Wie toch tussendoor de auto nodig heeft, kan eenvoudig via een QR-code prioriteit laden inschakelen. Zo is de auto altijd op tijd opgeladen. 

Slim systeem 

Deze slimme aanpak werkt alleen als alle laadpalen in de ruimte tot één systeem behoren en vanuit één punt worden aangestuurd door Censo. Ook eerder geplaatste laadpalen kunnen aan dit systeem worden toegevoegd. Censo neemt dan de bestaande laadinfrastructuur over of vervangt deze op eigen rekening en risico als blijkt dat de bestaande laadpalen niet geschikt zijn om te worden opgenomen in het systeem van Censo. Alleen op die manier kan de beschikbare stroom onderling slim verdeeld worden. 

Censo neemt al het werk uit handen voor een vastgoedmanager én garandeert daarbij een eerlijke verrekening van de stroomkosten. Zowel de inkoop als de verkoop van stroom wordt namelijk door Censo georganiseerd, waardoor voor de laadinfrastructuur een apart stroomcontract kan worden gesloten. Zo kan het ook voor de laadpasaanbieders de transacties verwerken en heeft de manager van het pand er geen omkijken naar. 

Job Censo
Job Geuverink, sales engineer

"Zullen we kennismaken?"

Contact