Sneller laden voor elektrische vrachtwagen

Sneller laden met zonnestroom voor de 100% elektrische vrachtwagen van Van Santen Transport in Haarlem.

Manetgmvansanten1 Scaled

Ondanks de fors hoge aanschaf van de elektrische vrachtwagen ging Transportbedrijf Van Santen ervoor. Sinds een paar maanden rijdt er een volledig elektrische vrachtwagen bij Van Santen Transport en daar hoort een passende snellaadoplossing bij. Die vond het bedrijf bij Censo.

2025

Zo’n dertig tot veertig steden in Nederland voeren vanaf 1 januari 2025 zero-emissie zones voor bestel- en vrachtauto’s in. Vanaf dat moment mogen alleen schone voertuigen die voldoen aan de eisen deze zones in rijden. Marcel van Santen, algemeen directeur bij Van Santen Transport is begonnen met de transitie naar een deels elektrisch wagenpark. “Wij hebben al flink wat materieel geëlektrificeerd, zoals diverse kranen op de vrachtwagens en enkele meeneem-heftrucks. De uitbreiding met onze volledig elektrische vrachtwagen is dan ook een hele mooie aanvulling. Sterker nog, om voorop te blijven lopen kan je ook niet anders. Wij rijden veel naar Haarlem, Amsterdam, Alkmaar en Zaandam. Stuk voor stuk steden die strenge milieuzones kennen.”, aldus Marcel.

Investeren

De investering van een volledig elektrische vrachtwagen, maar ook van de bijbehorende hulpmiddelen zoals laad/loskranen en de heftrucks is drie keer zo hoog als materieel op fossiele brandstoffen. Dat is flink en kun je als bedrijf niet doen zonder dit aan de klant door te berekenen. Gelukkig heeft Van Santen klanten die bereid zijn om meer te betalen voor zero emissie transport. Marcel vertelt: “DSG (De Stiho Groep) is hier een mooi voorbeeld van. Bij dit bedrijf is er een duidelijk beleid om het transport van bouwmaterialen zoveel mogelijk emissieloos te organiseren. Wij bezorgen dan ook heel veel met onze elektrische vrachtauto voor DSG in de regio Haarlem en Amsterdam.”

Slimme oplossingen en meedenken

In het ontwerp van deze laadoplossing is ervoor gekozen om de laadpalen op dezelfde netaansluiting aan te sluiten als de 8.500 zonnepanelen die op het dak een flinke hoeveelheid energie produceren. Voorheen werd de opgewekte energie direct teruggeleverd aan het net, maar nu gaat een deel van beschikbare zonnestroom direct naar auto’s die staan te laden en wordt de overige hoeveelheid stroom teruggeleverd aan het net. “Censo heeft in het ontwerptraject meegedacht op welke wijze we de opgewekte zonnestroom – na de plaatsing van de laders – zuiver kunnen blijven meten en daarnaast inzichtelijk hebben hoeveel stroom wordt teruggeleverd aan het net en wordt geleverd aan de laders. Het meedenken met onze businesscase maakt voor ons een belangrijk verschil”, vertelt Marcel. Censo is hiertoe in staat omdat het verder kijkt dan alleen de laadpalen en gebruik kan maken van de kennis en expertise van Censo waar Censo onderdeel van uitmaakt. Bij Censo werken 200+ energie-experts die gaan voor een duurzaam resultaat en kostenbesparing op energie.

Geschikte snellaadoplossing

Met de aanschaf van de elektrische truck begon ook de zoektocht naar een partij die een geschikte laadoplossing kon realiseren op het terrein van de hoofdvestiging van Van Santen Transport in Haarlem. Er zijn al een aantal ‘normale’ laadpunten aanwezig, maar om de vrachtwagen sneller op te laden wilde het transportbedrijf graag de beschikking hebben over een snellader. Een aantal partijen zijn benaderd, maar al gauw bleek de levertijd van een snellader een bottleneck te zijn. “Behalve bij Censo. De snellader van 150 kW was op voorraad en kon heel snel worden geïnstalleerd. Dat samen met het aantrekkelijke aanbod heeft de doorslag gegeven om met Censo in zee te gaan. Censo heeft de lader geleverd en nam de volledige projectbegeleiding over. Bijzonder blij mee, want het scheelde veel tijd en het leverde ook nog een extra kostenbesparing op. De locatie van de lader was namelijk eerst op een andere plek bedacht. Naar aanleiding van de technische schouw van Censo op locatie werd er een andere locatie voorgesteld met minder kosten voor de aanleg als resultaat. Verder neemt Censo ook het beheer en onderhoud van de lader voor hun rekening. Wij hebben er dus geen omkijken naar”, vertelt Marcel. Bij de engineering heeft Censo rekening gehouden met de warmteontwikkeling in de technische ruimte die ontstaat door de grote omvormers van de zonnepanelen. Het vermogen van de lader is daardoor iets geknepen zodat de lader optimaal presteert.

Job Censo
Job Geuverink, sales engineer

"Zullen we kennismaken?"

Contact